Per edebé
Fa aproximadament un any que el projecte nanoMOOCs es va presentar i ara arriben els primers resultats. En el procés conflueixen tres eixos principals: el disseny instruccional dels cursos, la integració de tecnologies a la plataforma nanomoocs.cat i l’exploració de models de negoci del nou format. En aquests mesos s’han pogut elaborar tres cursos i sis tecnologies sobre una mateixa plataforma basada en EDX.
Liderat per Edebé, un dels primers cursos de formació és una anàlisi de problemàtiques mediambientals ¿Què podem fer amb els plàstics abocats al mar? dirigit especialment als estudiants dels últims cursos de Secundària. El nanoMOOC integra tecnologies de gamificació avançada i avaluació per competències, entre d’altres.
nanoMOOCs provenen de la hibridació dels Massive Open Online Courses que des de fa anys inunden Internet i han revolucionat l’aprenentatge en línia. Dels primers MOOCs, llargs en durada i densos en continguts, hem après que escurçant i centrant els vídeos en una competència podem fer que el procés d’aprenentatge sigui molt més efectiu. Aquesta és la particularitat central dels nanoMOOC: centrar-se en un contingut molt concret (una competència) i un temps breu (una setmana).
Els nanoMOOCs presenten una gran oportunitat d’eficiència i progrés en diversos sectors i en especial en educació. Inclouen mòduls d’Intel·ligència Artificial, gamificació avançada o certificació amb blockchain que incidiran en la millora de la qualitat de l’aprenentatge, atendre la diversitat d’interessos a l’aula i motivar l’alumnat. Assenyalar també que el repte d’iniciar un major nombre d’estudiants cap a les STEM, en una etapa inicial, també pot ser la seva gran contribució.
El projecte nanoMOOCs forma part de la Comunitat RIS3CAT Mèdia i agrupa 35 empreses, administracions, centres tecnològics i universitats al voltant de les indústries culturals i creatives.
Amb aquest nou projecte Edebé segueix apostant per la innovació educativa amb els principals agents del sector, a nivell nacional i internacional, i amb eines i solucions que afavoreixen l’impuls i la qualitat de l’escola.