Estimats amics! Els hi pregunto a dos adolescents quines activitats on-line prefereixen. Responen instantàniament: escoltar música, parlar amb amics i jugar. ‘Art, interactivitat i jocs! Algunes de les moltes activitats que formen part de les 24 hores de la generació digital.
Un nen de 9 anys té a la mà un telèfon mòbil, mira la pantalla i reconeix immediatament els símbols de l’aplicació. Mou ràpidament les mans, toca el logotip de l’aplicació, es mou, busca interactivitat. Crida al seu pare i comencen a jugar.
Els jocs són part de l’exercici mental i social de les noves generacions. Els jocs faciliten la interactivitat. Estan associats amb la dinàmica del cervell humà. El cervell té la seva pròpia lògica, la seva pròpia forma de reconèixer i codificar símbols i generar llenguatge cognitiu i emocional.
Un adolescent de 12 anys agafa una foto d’un partit de futbol, l’edita, li posa un títol, insereix música de fons i l’envia a centenars d’amics en línia. Ells posen «m’agrada», la comparteixen, la «socialitzen». El món interactiu ofereix oportunitats per a la creació i la participació activa.
Un jove de disset anys és part d’un grup musical. Toca la guitarra amb els altres músics. Ells componen algunes cançons, fan arranjaments, canten, graven i les comparteixen a Internet i a les xarxes socials. Arts com la música, la dansa, el teatre, la poesia i la pintura formen part de la gramàtica juvenil d’avui.
Els infants i joves es comuniquen a través dels seus codis digitals associats a les arts. La música té el seu propi codi, el seu llenguatge i dinàmica, que afavoreixen l’expressió dels sentiments i idees de les persones. El teatre té la seva pròpia lògica, els seus passos, els ritmes dels actors, els temps i moments d’interactivitat i col·laboració en el treball grupal.
Totes les arts són llenguatges i gramàtiques que permeten a les persones expressar el que tenen dins i la seva cosmovisió. A més, les arts faciliten la immersió de l’individu en l’univers de la bellesa, la imaginació creativa, la participació activa i l’alegria de crear i compartir.
Evangelitzar en l’hàbitat digital requereix una mirada molt acurada a la força de les arts i la forma en què els joves s’organitzen, expressen els seus valors i el seu compromís amb els altres, amb els seus grups i comunitats. Quan un grup de joves té una experiència de pregària litúrgica, compromís comunitari i servei als altres, i expressa aquest compromís a través de l’art, aquest grup fa que la seva veu ressoni amb originalitat i amb una crida comunicativa en les xarxes socials i Internet. L’art es converteix així en un canal de comunicació per expressar la vida dels joves d’una forma atractiva i creativa.
El joc s’expandeix cada vegada més. Els jocs educatius formen part de les relacions humanes: estar junts, crear desafiaments, fomentar el debat educatiu, expressar sentiments, estar amb els altres. Els jocs toquen la imaginació i els sentiments, impliquen i creen xarxes de relacions humanes, fomenten moments de lliurament i col·laboració.
Com a part de la seva inventiva educativa, Don Bosco va utilitzar les arts, especialment la música i el teatre, per educar els seus joves en Valdocco. Sabia, per experiència, que les arts i l’esport promouen el desenvolupament humà, obren els joves a la creativitat, faciliten les relacions humanes i contribueixen significativament a la vida educativa i espiritual.
Educar i evangelitzar en l’hàbitat digital a través de les arts i els jocs és una gran oportunitat per a tots els que creiem en la joventut!