Per Salesians Comunicació.
L’orientadora i mestra d’Educació Especial de Salesians Sant Rafael d’Elx, Loli Botía, ha elaborat al costat dels seus companys un programa contra el bullying el qual porta quatre anys en funcionament en el col·legi salesià. La novetat d’aquest programa és que es desenvolupa principalment al pati, element essencial per a les trobades pedagògiques i sense el qual no es pot entendre la tasca del fundador dels salesians, Don Bosco, per a qui el pati no era només un lloc, sinó una forma de relacionar-se amb els joves.
«El bullying és un problema que es dóna a les aules però no solament en elles, ens referim al fet que existeix un altre escenari com és el pati. I es produeix en qualsevol de les seves formes, tant en les etapes de Primària i Secundària, com a Infantil, que tot i existir estudis al respecte no són suficients «, assegura Loli Botía.
El programa anomenat VALENTS, acrònim dels valors que el programa tracta de transmetre als infants (Valentia, Assertivitat, Lleialtat, Empatia, Noblesa, Tolerància i salesianitat) es desenvolupa en dues dimensions o escenaris, d’una banda l’aula, on a partir del segon trimestre del curs comencen a impartir les sessions als alumnes. I d’altra al pati, «espai pedagògic per excel·lència per als salesians».
Per al bon desenvolupament de ‘VALENTS menjador’ s’ha implicat als monitors de menjador, els han format per dur a terme els vuit blocs temàtics d’octubre a maig, dissenyant jocs per treballar l’educació emocional, la gestió emocional, habilitats personals i diversitat . Fins i tot han inclòs una mascota anomenada Gris, com el gos de Don Bosco. «Don Bosco explica que Gris sempre l’acompanyava i quan se sentia sol la seva mascota li donava suport i el reconfortava».
El programa consisteix a formar els alumnes en què són les dinàmiques de bullying, i un cop diferencien el bullying d’altres conflictes, la qual treballem amb ells i els donem eines sobre empatia, assertivitat, tolerància i autoestima.
Al voltant d’un 70% dels alumnes del col·legi salesià són usuaris del menjador, gaudeixen de ‘patis emocionants’ o patis inclusius on es duen a terme una sèrie d’activitats amb les que educar els estudiants des d’una perspectiva socioemocional.