25 septiembre 2015


“El col·legi salesià Sant Antoni Abat de València és el més sol·licitat de tota la Comunitat Valenciana en els últims tres cursos, una dinàmica habitual en aquesta centenària escola de l’avinguda Prevalgut Reig fundada en 1898 que en 24 dels últims 25 anys sempre ha registrat llistes d’espera. Amb els seus 1.817 alumnes des d’Infantil fins a Batxillerat és un dels centres concertats més grans del Cap i Casal. Rep cada any una mitjana de 50 sol·licituds per sobre de les 110 places per a escolars de nou ingrés (Infantil 3 anys) que poden admetre les seues quatre línies.

Les arrels de l’èxit dels salesians s’enfonsen en la metodologia educativa creada pel fundador d’aquesta congregació religiosa, el sacerdot i pedagog italià Giovanni Melchiorre Bosco (1815-1888), Don Bosco. En aquella Europa vuitcentista en la qual regnava allò de la «lletra, amb sang entra» el sant piemontés va revolucionar la didàctica en proposar amabilitat en lloc de punys. Així, enfront del sistema educatiu repressiu, on el càstig físic estava a l’ordre del dia, Don Bosco anteposava el seu sistema preventiu basat en l’amor, la raó i la religió.

La seua màxima de ser pare, mestre i amic dels joves, la trucada al professorat a generar un ambient de família amb els seus alumnes, de proximitat i ric en valors, segueix més viva que mai en la primera «casa» que van obrir els salesians a València fa 117 anys. «I és que Don Bosco cridava cases a les seues escoles», explica Mª Paz Plasencia, directora del col·legi Sant Antonio Abad, i «la nostra il·lusió és que els alumnes senten el centre com la seua segona casa, que para ells siga una mica més que el lloc on estudien». «Que el jove senta que li volen, deia Don Bosco», apunta.

Plasencia, antiga alumna salesiana, compleix aquest curs les seues noces de plata com a docent del Sant Antonio Abad i atribueix gran part de l’atractiu del col·legi per a les famílies al fet que el compromís amb els alumnes del centenar de professors del centre «va molt més allà de l’horari lectiu».

Un exemple d’açò són els anomenats «divendres alternatius», vesprades en les quals l’alumnat de primer i segon d’AÇÒ no té classe i que s’aprofiten per a organitzar activitats d’educació en el temps lliure com la qual va convertir el col·legi en un gran «escenari del crim» del Cluedo, el celebre joc de detectius.

Aquest ambient familiar, de proximitat entre l’alumne i el professor, que és «marca de la casa» segons el director pedagògic de Secundària del Sant Antonio Abad, Luis Miguel Notario, també contribueix «a millorar la convivència escolar i, per tant, al fet que el nivell d’incidències siga mínim».

En aquest sentit, Vicente Gallego, director d’Infantil i Primària, apunta que el sistema preventiu salesià «genera bon ambient». L’educació en valors està present en totes les activitats transversals que impulsa el centre a través del departament de Pastoral. Així per exemple, aquest curs l’eix central és la misericòrdia i el lema «Entrena el teu cor»".

Continua en l’edició impresa.

També et pot interessar …