El col·legi salesià Sant Antoni Abat de València ha sigut distingit amb el primer premi de la categoria Secundària-Batxillerat en els guardons Aprenentatge-Servei (ApS) 2015, que valoren les millors iniciatives impulsades mitjançant aquest mètode educatiu. El divendres, dia 11 de desembre una representació del col·legi salesià, amb la directora Mª Paz Plasencia al capdavant, va assistir a la Trobada Estatal d’Aprenentatge i Servei (ApS) que, sota el patrocini d’Edebé, l’ONG educativa Educo i la Xarxa Nacional de ApS, es va celebrar en la facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació de la Universitat de València.
Els alumnes del centre valencià implicats en aquest mètode educatiu van desenvolupar el curs passat vuit projectes diferents quan cursaven primer de Batxillerat.
En el cas de l’alumna Norma Frías, la seua iniciativa consistia a oferir suport escolar als xiquets de primer curs d’Infantil del seu mateix col·legi, i gràcies a açò va poder contribuir a la seua socialització primària i ajudar-los en tasques com adquirir nous costums o crear els primers vincles afectius amb la tutora. Frías ha destacat que el projecte de ApS li ha ajudat "a valorar els xicotets fets, a la gent" i a ella mateixa, ja que segons ha explicat va contribuir "a una societat més justa i participativa" amb el seu "gra d’arena."
Mario Martín, un altre alumne del centre salesià, ha expressat que va ajudar a un xiquet de 13 anys "perquè tenia problemes a l’hora d’estudiar. Gràcies a açò vaig conèixer les desigualtats, tant socials o familiars, que estan en el nostre entorn", ha reconegut Martín, qui ha afirmat a més que amb açò va descobrir "que amb una persona que li puga ajudar en les activitats de comprensió" pot tenir "una igualtat d’oportunitats."
En el marc de la vuitena trobada estatal de ApS, la presidenta de la Xarxa Espanyola d’Aprenentatge-Servei (REDApS), Roser Batlle, ha explicat que el ApS és "una forma d’aprendre i ensenyar fent un servei a la comunitat i amb una finalitat social."
Per la seua banda, el conseller d’Educació, Vicent Marzà, que va assistir a l’acte de la trobada estatal d’Aprenentatge- Servei, va declarar que com a mestre va participar en programes d’aprenentatge-servei durant la seua formació com a professor i que "farà el possible per a integrar aquesta metodologia en els centres educatius de la Comunitat Valenciana."
Aquests premis han sigut promoguts per la Xarxa Espanyola d’Aprenentatge-servei, la Fundació Educo i l’editorial edebé.