Si Joan Bosco va revolucionar la pedagogia del segle XIX amb el seu "sistema preventiu", des de fa 4 anys al col·legi dels Salesians de Córdoba un mestre ha convertit als seus alumnes en "protagonistes del seu propi aprenentatge", s’ha baixat de la tarima i són els escolars els que imparteixen les seves pròpies classes.
Amb eines digitals, creativitat, ajuda a casa i motivació, els alumnes d’entre 11 i 12 anys de sisè de Primària d’aquest centre cordovès són capaços de crear des d’una agència de viatges fins a un museu de Prehistòria i ensenyar als seus propis companys.
Jacinto Molero, un mestre del col·legi San Francisco de Sales de Córdoba, ha implementat de manera pilot "Marea Inclusiva", una metodologia a l’aula que consisteix en baixar de la tarima, abandonar les classes magistrals, per donar la possibilitat als alumnes de "ser protagonistes del seu propi aprenentatge" en un "aula invertida".
És a dir, que els continguts bàsics de Matemàtiques, Llengua i Coneixement del Medi no es donen amb quaderns d’exercicis i exàmens escrits, sinó que, per exemple, els alumnes creen una agència de viatges: elaboren tríptics, fan presentacions digitals de diferents destins, qüestionaris de satisfacció mitjançant aplicacions web i campanyes solidàries.
Tot això ho treballen a casa, amb ajuda dels seus pares, i a l’aula, amb el suport i guia del seu mestre, convertit en "guia".
"Amb Marea Inclusiva, el rendiment escolar és d’un 99 per cent, dels 54 alumnes que han estat en les dues promocions d’aquest mètode, només un alumne no ha aconseguit superar el curs", explica Molero, i afegeix que tots els alumnes han millorat en aspectes clau com el vocabulari, l’ortografia, el raonament lògic, l’expressió i també pel que fa a creativitat, autonomia personal i responsabilitat.
L’examen concebut com una prova escrita desapareix perquè s’utilitzen diferents formes d’avaluar l’aprenentatge. "L’avaluació és formativa i l’important no és el producte final, sinó tot el procés, es treballa la coavaluació, on tant nen com a mestre parlen del seu propi desenvolupament; l’avaluació entre iguals i l’autoavaluació, on es té en compte l’opinió crítica del nen ", explica el mestre.
L’objectiu d’aquesta metodologia és aconseguir una "Escola Oberta" en què "tots aprenguem" mitjançant una xarxa en la qual participen alumnes, docents i pares i en què "la diferència sigui un valor que enriqueixi als altres", ha insistit el docent.
Aquesta forma de treball, basada en el paradigma d’Escola Inclusiva seguit per pedagogs com Joan Muntaner, es fa visible amb blocs on els alumnes elaboren continguts multimèdia sobre la temàtica que han après, tots ells emmarcats en un altre espai que ha estat inclòs entre les pàgines del Institut Nacional de Tecnologies Educatives i Formació del Professorat (Intef) dependent del Ministeri d’Educació.
A més, en la presentació de Marea Inclusiva a diferents col·lectius, com als alumnes de Magisteri de la Universidad de Córdoba, (UCO), el vicedegà de Pràcticum i Empleabilidad, Rafael Bracho, ha valorat el mètode perquè, segons la seva opinió, "les classes magistrals no tenen raó de ser "davant" el canvi frenètic de la societat ".
"L’escola ha de adaptar-se als canvis i aquest tipus d’experiències innovadores on s’introdueixen les noves tecnologies i el treball col·laboratiu són fonamentals" ha indicat Bracho, ja que considera que "es tracta de formar futurs ciutadans que siguin capaços de ser protagonistes del seu propi aprenentatge ".
Alicia Picchi, mare d’un dels alumnes de Jacinto Molero, reconeix que es va sorprendre quan el seu fill, una mica avorrit d’agafar el llibre, li va començar a parlar de "Marea Inclusiva" i que "no anava a estudiar, sinó a aprendre" .
Davant d’aquest canvi, aquesta mare va decidir involucrar-se en la nova forma d’estudiar del seu fill perquè veu en el seu fill "un avanç impressionant" i valora la iniciativa que el nen busqui informació per si mateix, aprengui amb tutorials, manegi eines i plataformes educatives, "està aprenent a aprendre", conclou.