Aquest desplaçament comptarà amb la representació de Pdro Yedra, director de Salesians La Cuesta, Carles Rubio, coordinador de les escoles salesianes per a Catalunya, Balears i Osca, i Joaquín Martín, coordinador de les escoles salesianes per a Andalusia, Extremadura i Canàries.
Entre els objectius d’aquest viatge d’investigació es troba el conèixer experiències educatives en centres educatius amb certa similitud als centres salesians, allà denominats Escoles Charter, que tenen la consideració d’escoles públiques perquè són finançades per l’Estat, però són administrades de forma privada. No obstant això, han de retre comptes al gestor públic sobre els seus resultats educatius. Des de la seva introducció en la dècada dels vuitanta, el nombre d’Escoles Charter s’ha incrementat de forma exponencial en Estats Units. També s’aprofitarà la visita per conèixer pràctiques formatives amb el professorat i alguns aspectes d’organització escolar que puguin ser interessants per a la Inspectoria Salesiana Maria Auxiliadora.
A més, es duran a terme observacions en aules i sessions de classes en diferents nivells educatius i s’ampliarà el camp de visió sobre aquestes metodologies emergents a través d’entrevistes, diàlegs amb directius, professors i alumnes d’aquests col·legis.
En concret es visitaran les següents institucions educatives:
Les escoles KIPP segueixen els mateixos estàndards curriculars estatals i federals que altres escoles públiques. Cada regió KIPP opera de manera autònoma, de manera que els mestres i directors tenen la llibertat d’adaptar el pla d’estudis per crear lliçons innovadores i personalitzades que millor s’adaptin a les necessitats dels estudiants.
Quest to Learn és una comunitat d’individus que treballen junts per crear enfocaments d’aprenentatge que inspiren els estudiants en contextos holístics en paral·lel amb el món en xarxa que els envolta. Quest to Learn dóna suport a tots els estudiants en la recerca de l’excel·lència acadèmica, la responsabilitat social, el respecte pels altres, i la passió per l’aprenentatge permanent.
Aplicació del Pensament Sistèmic i Dinàmic en col·legis des de Kindergarten (Educació infantil) fins a 12º grau de batxillerat (2n de Batxillerat). Amb aquest model s’aconsegueix augmentar la capacitat dels educadors i la millora escolar en benefici del nivell acadèmic i de vida dels seus alumnes a través de l’aplicació efectiva d’estratègies del pensament sistèmic a l’aula.
És un model de desenvolupament professional en l’àrea de l’adquisició del llenguatge i l’alfabetització. Les estratègies i model promouen l’adquisició de l’idioma, l’augment en el rendiment acadèmic i les habilitats interculturals.
Aquesta escola va ser concebuda des dels seus inicis amb el model de l’Aprenentatge en Base a Projectes (PBL) des d’Infantil fins a Batxillerat, ja que les seves aules estan construïdes per a aquest propòsit. L’ambient d’harmonia, entusiasme i passió per l’aprenentatge expressat per alumnes i mestres és la característica que regeix a aquesta organització.
D’altra banda, els representants de la Inspectoria Salesiana assistiran a un curs per innovadors educatius impartit pel Dr. David Penberg, director de l’Escola Innovate Manhattan Charter School de Nova York.
Des de la coordinació d’Escoles s’espera que sigui una experiència enriquidora per compartir i transmetre als claustres i que enriqueixi el procés d’actualització pedagògic-pastoral i d’innovació emprès en la Inspectoria Salesiana Maria Auxiliadora.
Es podrà fer el seguiment dia aa dia través del bloc Don Bosco Educa i a través de les xarxes socials inspectorials.