Salesians Sabadell guardonat amb el segon premi del concurs NeuroArt de la Universitat de Barcelona

6 julio 2020

L’alumnat de 3r d’ESO ha estat guardonat pel projecte “Memòries d’un museu”, una obra que plasma com actituds com l’assetjament o el masclisme i capacitats com la llibertat o l’amor són controlades pel centre de les emocions, el cervell.

Què és el projecte NeuroArt?

És un projecte en el qual la Universitat de Barcelona, a través de l’Institut de Neurociències, la Facultat de Belles Arts i la Unitat de Cultura Científica i Innovació (UCC+i), promou l’interès per la ciència a través de la seva connexió amb l’art.

A NeuroArt, alumnes de 3r i 4t d’ESO participen en un projecte de divulgació científica creat amb la voluntat d’enfortir els lligams entre ciència i art. L’art i la ciència són dues maneres de conèixer, observar i descriure el món. En un moment com aquest es fa evident la necessitat d’una simbiosi pluridisciplinària per tal de seguir avançant en les fronteres del coneixement. En aquest projecte, escoles de Catalunya treballen conceptes de Neurociències a través de la creació d’obres artístiques, creant un coneixement nou, profund i innovador.

En una primera fase, investigadors de l’Institut de Neurociències de la Universitat de Barcelona fan una xerrada sobre el sistema nerviós als centres educatius seleccionats. I en una segona fase, cada centre ha de treballar per grups en l’elaboració de representacions artístiques dels conceptes explicats i després d’una jornada interna d’exposició de les obres cal que es seleccioni quin grup representarà l’escola en la jornada final.

Context de treball en equip i segon premi

L’alumnat de  3r d’ESO de Salesians Sabadell van prendre’s seu aquest repte i al llarg del primer trimestre van treballar de valent dins de la franja per projectes STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) de l’escola amb Rosa Lahoz (professora de Visual i Plàstica), Toni Rodríguez (professor de Física I Química) i Marta Cartiel (professora de Biologia). Els alumnes es varen engrescar en tot moment i la qualitat de les obres va ser molt elevada i difícil de seleccionar-ne només una.

Finalment després d’una exposició de totes elles per part dels diferents grups i a través d’una coavaluació d’alumnes i professors l’obra seleccionada va ser “Memòries d’un museu”. El Pol Bayarri, l’Óscar Garcia, l’Ana Ruiz i el Denís Sainz han volgut plasmar en aquesta obra com actituds com l’assetjament o el masclisme i capacitats com la llibertat o l’amor són controlades pel centre de les emocions, el cervell. Aquests conceptes queden representats creant les memòries d’un museu per mostrar els seus efectes: disminució de l’aprenentatge, estrès, consciència i alteració del sistema nerviós. És una obra interdisciplinària on es fusionen pintura, dibuix, escultura i collage i on cal remarcar l’ús de materials reciclats com fils, film, fulles i fusta.

La jornada final prevista pel  17 de març al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona en el marc de la Brain Awareness Week va ser cancel·lada a causa de l’emergència sanitària per la Covid-19. Les votacions per a escollir les obres guanyadores van passar a ser virtuals i obertes al públic general.

Resolució definitiva

A 30 de juny la Unitat de Cultura Científica i Innovació (UCC+i) ha notificat els guardonats, on d’un total de 30 obres seleccionades la creació “Memòries d’un museu”  de Salesians Sabadell ha obtingut el segon premi. Un guardó que els esperona a seguir treballant per potenciar les vocacions científiques entre el seu alumnat així com el treball en equip i la cooperació per generar lligams que faciliten la inclusió i que permeten una educació oberta, flexible i participativa.

També et pot interessar …

Noticia

[deg_elastic_gallery gallery_ids="67731,67728,67721,67576,67626,67636,67637,67638,67647" _builder_version="4.14.5"...