Per Salesians Comunicació.
Com cada curs, des de l’assignatura de Filosofia de Salesians Sant Antoni Abat de València s’ha promogut un projecte d’Aprenentatge-Servei, amb l’objectiu de contribuir a una millora de la societat des de les aules. Amb la implicació d’un centenar d’alumnes de primer curs de Batxillerat, coordinats pel professor Miguel Peiro, es va decidir emprendre el projecte titulat #LoRaroEsNoAyudar sobre la conscienciació i difusió d’aquesta problemàtica que cada vegada afecta més famílies i que sol estar silenciada.
A causa de les mesures Covid-19, no es va poder escollir un projecte d’APS com els que fins ara s’havien realitzat al col·legi, però això no va ser un impediment perquè els joves de primer de Batxillerat des de la seva assignatura de Filosofia es bolquessin en realitzar un gran projecte en ajuda de la societat.
«Aquest projecte va sorgir buscant un tema per l’assignatura de filosofia relacionat amb l’actualitat, al trobar un arxiu sobre ètica d’investigació de les malalties rares que em va semblar interessant el vaig proposar als alumnes i es van entusiasmar per començar el projecte. Ràpidament van sorgir idees i activitats que podríem fer per ajudar les persones que pateixen aquest tipus de problemàtica, ja siguin els propis malalts com els seus familiars i la societat en general «, explica Miguel Peiro.
Lucía Quirante, alumna de primer de Batxillerat, explica que després de tractar el tema a classe van decidir ajudar les persones i busquen els mètodes necessaris per poder fer-ho. «Vam veure el projecte com una oportunitat per donar veu a aquestes malalties de les quals amb prou feines escoltem informació». «La relació més immediata amb l’assignatura és l’ètica, el paper de l’estat i la justícia social i el paper de la societat quan els nostres semblants pateixen un problema i l’ésser humà ha de donar una resposta humana a aquests problemes», afegeix el coordinador.
Els projectes concrets
Coordinar les tasques per a un centenar d’alumnes en un projecte d’Aprenentatge-Servei suposa certes dificultats i reptes, però aquests van quedar minimitzats «per l’entusiasme dels alumnes de 1r de batxillerat i per l’interès i la generositat de totes les persones que ens estan ajudant a treure-ho endavant»afegeix.
La intenció dels alumnes és conscienciar, difondre i finalment recaptar. Per això han elaborat diferents formes d’aconseguir el seu objectiu. Alguns dels projectes es basen en oferir “Bons dies” per als seus companys d’altres etapes educatives a ‘començar el dia.
D’altra banda, un altre grup d’alumnes està elaborant una cançó i un flashmob. També estan creant fullets, cartells, notes de premsa o butlletins informatius per tal de donar difusió a la iniciativa. Per aconseguir-ho, un altre grup està tractant de contactar amb personalitats o famosos. Mentre que un altre ha creat unes polseres solidàries que serviran per a la recaptació de fons destinats a la investigació de malalties rares. Sempre comptant amb el suport de la FEDER (Federación Española de Enfermedades Raras).
Què són les malalties rares
Les malalties rares (ER) o poc freqüents són aquelles que tenen una baixa prevalença en la població. Per ser considerada com a rara, cada malaltia específica només pot afectar un nombre limitat de persones. Concretament, afecta menys de 5 de cada 10.000 habitants.
No obstant això, les patologies poc freqüents afecten un gran nombre de persones, ja que segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), hi ha prop de 7.000 malalties rares que afecten el 7% de la població mundial. En total, s’estima que a Espanya hi ha més de 3 milions de persones amb malalties poc freqüents.
Cómo surgió el Proyecto - Entrevista a Miguel Peiro
Altres projectes d’APS a Salesians Sant Antoni Abat de València
El col·legi porta fent projectes d’APS des del curs 2008-09. El seu promotor va ser Javier Torregrosa que va ser director de l’escola i avui és el president de la Xarxa d’APS de la Comunitat Valenciana i un dels principals divulgadors de la metodologia per tot Espanya.
A més del projecte de Filosofia i Ciutadania de 1r de Batxillerat, el col·legi ha impulsat altres projectes com APS Arts Escèniques (4t ESO) que s’ha realitzat ja en tres cursos, APS Mòbils Solidaris (3r ESO), APS Alberg Sant Joan de Déu ( 4t ESO), APS Platja Neta (3r ESO), o l’APS Apadrinament Lector (3r ESO).
A hores d’ara, un dels grans objectius és consolidar aquests projectes i acabar de desenvolupar-ne d’altres que estan començant perquè hi hagi projectes d’APS en totes les etapes de l’escola. Per a un col·legi salesià l’APS és molt important perquè és una forma ideal de formar «bons cristians i honrats ciutadans» i aconseguir que els alumnes se sentin protagonistes del seu propi aprenentatge.