El programa «Somriu» en el qual participen alumnes i professors de totes les etapes de el Col·legi Sant Joan Bosco de València, es basa en un mètode creat per a un desenvolupament cognitiu més eficient, l’estructura es basa en la pràctica meditativa mindfulness que entrena al participant en un correcte ús de l’atenció, aportant alts nivells de concentració, calma i benestar.
Segons el seu coordinador, Iván Esteban, «és important que l’escola treballi les diferents capacitats dels nostres alumnes sense deixar enrere l’educació emocional i l’entrenament de l’atenció. Nosaltres venim desenvolupant un programa des de fa uns anys basant-nos tant en la formació que permanentment tenim i en la nostra experiència personal, com també en el treball realitzat per grans experts en la matèria ens recolzem per dissenyar els nostres materials «.
Pel que fa als alumnes, es van destinar tutories específiques per treballar amb ells el Programa, així com moments concrets on es necessita desconnectar de preocupacions i pensaments i connectar des de l’atenció amb el moment present, ja sigui a l’inici o final del dia, al pujar de l’esbarjo o al començament d’alguna classe. En relació als professors, el col·legi va oferir formació i tallers al llarg del curs per a aquells que volen iniciar-se o continuar aprofundint en el maneig de l’atenció a través de la pràctica meditativa com un element essencial per millorar la seva condició psíquica i emocional, així com les seves destreses dins de l’aula.
«Anem avançant i plantegem en un futur pròxim donar un servei també a les famílies de la nostra comunitat educativa fent ús de l’Escola de Pares, que ja han mostrat interès a través de l’AMPA» afegeix el coordinador.
Com sorgeix el projecte
L’objectiu era integrar la pràctica meditativa en el projecte educatiu de l’escola per obtenir un major control i regulació de l’atenció permet millorar els processos d’aprenentatge acadèmics i, al mateix temps, aquells relacionats amb la gestió i la regulació emocional, millorant d’aquesta manera no només els processos de cognició sinó també els d’introspecció. «Els alumnes obtenen major excel·lència educativa pel que fa a resultats, milloren la convivència notablement i s’ofereix un espai de benestar on els membres de la comunitat educativa poden desenvolupar-se de manera més plena», explica Iván Esteban.
El projecte ‘Present’
Els professors més formats en «Somriu» han realitzat fins a tres nivells d’aprofundiment impartits a través de cursos presencials a l’escola amb un total de 30h aproximadament cada un. Després de la formació i el pràcticum, aquests docents ja se senten preparats i validats per integrar aquells que han après no només a través d’activitats concretes amb els seus alumnes sinó també en la seva manera d’estar presents a l’aula i als patis.
D’altra banda, el curs passat van iniciar un programa nou anomenat «Present» que consisteix en un protocol de 8 sessions els materials, ben estructurats i creats conjuntament pels instructors de mindfulness i professors Mónica Valero i Iván Esteban, concretar més encara el treball a les aules. D’aquest procés es va realitzar un projecte d’investigació amb qüestionaris oficials i validats que van mostrar grans resultats al respecte.
«La pandèmia ens ha fet frenar una mica el ritme que portàvem però s’han continuat amb pràctiques concretes aïllades en molts grups així com un taller per videoconferència amb educadors interessats de totes les etapes» conclou el coordinador.