Salesians Sant Antoni Abat de València celebra la cloenda del projecte «Lo raro es no ayudar»

28 septiembre 2021

El Col·legi Salesià Sant Antoni Abat va celebrar en la jornada del dilluns 27 de setembre l’acte de cloenda del projecte «Lo raro es no ayudar» sobre la conscienciació, difusió i recaptació de fons destinats a les malalties rares.

El projecte, que ha estat protagonitzat per un centenar d’alumnes de Batxillerat «ha aconseguit mobilitzar a les més de mil famílies que formen part de l’escola sobre la conscienciació i difusió d’aquesta problemàtica que cada vegada afecta més famílies i que acostuma a estar silenciada», segons informen des del centre.

En l’acte van estar presents els alumnes de Batxillerat que van realitzar el projecte, la direcció de l’escola salesiana, representants de FEDER (Federació Espanyola de Malalties Rares) i representants de la Congregació Salesiana. En l’acte va ser presentada, a més, la cançó composta pels alumnes per conscienciar sobre les Malalties Rares i es van lliurar els diplomes acreditatius del projecte.

Per què sorgeix aquest projecte sobre enfermetats Rares

Com cada curs, des de l’assignatura de filosofia s’ha promogut un projecte d’Aprenentatge-Servei, amb l’objectiu de contribuir a una millora de la societat des de les aules. «Aquest projecte va sorgir buscant un tema per l’assignatura de filosofia relacionat amb l’actualitat, al trobar un arxiu sobre ètica d’investigació de les malalties rares que em va semblar interessant el vaig proposar als alumnes i es van entusiasmar per començar el projecte. Ràpidament van sorgir idees i activitats que podríem fer per ajudar les persones que pateixen aquest tipus de problemàtica ja siguin els propis malalts com els seus familiars i la societat en general «, afirma Miguel Peiro.

Lucía Quirante, alumna de primer de Batxillerat, explica que després de tractar el tema a classe van decidir ajudar les persones i busquen els mètodes necessaris per poder-ho fer. «Vam veure el projecte com una oportunitat per donar veu a aquestes malalties de les quals amb prou feines escoltem informació». «La relació més immediata amb l’assignatura és l’ètica, el paper de l’estat i la justícia social i el paper de la societat quan els nostres semblants pateixen un problema i l’ésser humà ha de donar una resposta humana a aquests problemes», afegeix el coordinador.

Entre els projectes duts a terme pels alumnes ha destacat la venda de 10.000 polseres solidàries per a la recaptació de fons destinats a la investigació de malalties rares. Sempre comptant amb el suport de FEDER (Federació Espanyola de Malalties Rares).

Altres tasques han consistit en oferir «Bons dies» per als seus companys d’altres etapes educatives al començar el dia. D’altra banda, un altre grup d’alumnes està elaborant una cançó i un flashmob. També han creat fullets, cartells, notes de premsa o butlletins informatius per tal de donar difusió a la iniciativa. Per aconseguir-ho, un altre grup s’ha posat en contacte amb personalitats i famosos.

Què són les enfermetats rares?

Les malalties rares (ER) o poc freqüents són aquelles que tenen una baixa prevalença en la població. Per ser considerada com a rara, cada malaltia específica només pot afectar un nombre limitat de persones. Concretament, afecta menys de 5 de cada 10.000 habitants.

No obstant això, les patologies poc freqüents afecten un gran nombre de persones, ja que segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), hi ha prop de 7.000 malalties rares que afecten el 7% de la població mundial. En total, s’estima que a Espanya hi ha més de tres milions de persones amb malalties poc freqüents.

Altres projectes d’APS a Salesians Sant Antoni Abad de València

El col·legi porta fent projectes d’APS des del curs 2008-09. El seu promotor va ser Javier Torregrosa, que va ser director de l’escola i avui és el president de la Xarxa d’APS de la Comunitat Valenciana i un dels principals divulgadors de la metodologia per tot Espanya.

A més del projecte de Filosofia i Ciutadania de 1r de Batxillerat, el col·legi ha impulsat altres projectes com APS Arts Escèniques (4t ESO) que s’ha realitzat ja en tres cursos, APS Mòbils Solidaris (3r ESO), APS Alberg Sant Joan de Déu ( 4t ESO), APS Platja Neta (3r ESO), o l’APS Apadrinament Lector (3r ESO).

Per a un col·legi salesià l’APS «és molt important perquè és una forma ideal de formar bons cristians i honrats ciutadans» i aconseguir que els alumnes se sentin protagonistes del seu propi aprenentatge «. L’ApS està en l’ADN del projecte salesià: formació integral els joves i formar ciutadans competents, compromesos amb el present i el demà.

Des de l’editorial salesiana Edebé, com una eina que promou aquesta metodologia, s’impulsa cada any el Premi Aprenentatge i Servei, conjuntament amb La Xarxa Espanyola d’Aprenentatge-Servei i amb la col·laboració de el Ministeri d’Educació i Formació Professional.

També et pot interessar …

Noticia

[deg_elastic_gallery gallery_ids="67731,67728,67721,67576,67626,67636,67637,67638,67647" _builder_version="4.14.5"...