ESTUDI DE LA PARAULA| CICLE C – IV DIUMENGE DE QUARESMA

21 marzo 2022

Proposta de Lectio Divina personal (o en grup)

IV DIUMENGE DE QUARESMA Cicle C (Lc 15, 1-3.11-32)

 

 

PREGÀRIA

Envia sobre nosaltres, Senyor, el teu Esperit Sant:

que disposi el nostre cor per escoltar la teva Paraula;

que ens concedeixi trobar-te en ella;

i que faci que aquesta Paraula esdevingui vida en les nostres persones.

(B) PASSES PER A LA MEDITACIÓ

  1. LLEGEIX…

Què diu el text?

Atén a tots els detalls possibles. Imagina l’escena. Destaca tots els elements que et criden l’atenció o que et són molt significatius. Gaudeix de la lectura atenta. Pren nota de tot el que adverteixis. Per comprendre el text et poden servir els comentaris que t’oferim a continuació.

Text (Lc 15, 1-3.11-32) 

En aquell temps, Jesús prengué Pere, Joan i Jaume i pujà a la muntanya a pregar. Mentre pregava, es trasmudà l’aspecte de la seva cara i el seu vestit es tornà blanc i espurnejant. Llavors dos homes es posaren a conversar amb ell. Eren Moisès i Elies, que es van aparèixer gloriosos, i parlaven del traspàs d’ell, que s’havia d’acomplir a Jerusalem. Pere i els seus companys estaven adormits profundament, però quan es desvetllaren, veieren la glòria de Jesús i els dos homes que eren amb ell. Quan aquests anaven a separar-se de Jesús, Pere li digué: «Mestre, que n’estem de bé, aquí dalt! Fem-hi tres cabanes, una per a vós, una per a Moisès i una altra per a Elies.» Parlava sense saber què es deia. Mentre parlava es formà un núvol i els cobrí. Ells s’esglaiaren en veure que entraven dins el núvol. Llavors del núvol estant una veu digué: «Aquest és el meu Fill, el meu elegit; escolteu-lo.» Així que la veu hagué parlat, es van trobar amb Jesús tot sol. Ells guardaren el secret, i aquells dies no contaren a ningú res del que havien vist.

Comentaris:

Tot el capítol 15è de l’evangeli de Lluc està centrat en la misericòrdia de Déu envers els pecadors, i ho fa amb tres paràboles: l’ovella perduda, la moneda perduda, i el fill perdut.

La introducció (cf. Lc 15,1-2) ens presenta Jesús envoltat, d’una banda de cobradors d’impostos i d’altres pecadors, i d’altra, de fariseus i de mestres de la Llei. Els primers s’acosten a Jesús per escoltar-lo, els segons per criticar la seva conducta d’acostament als pecadors.

Jesús els proposa una paràbola on apareixen tres personatges, un pare i els seus dos fills, que representen, cadascun d’ells, una personalitat real: els pecadors, els mestres de la llei, i Jesús mateix.

Els dos fills són dolents, cadascú a la seva manera. El fill petit, perquè s’aparta del pare i malgasta una bona part del patrimoni familiar, amb una clara actitud d’irresponsabilitat. El fill gran perquè, tot i mantenint-se prop del pare, menysprea el seu germà petit i no vol compartir ni festa ni sostre amb ell. Tots dos tenen el cor malaltís. Una diferència cabdal, però els diferencia. Mentre que el fill petit és capaç, mogut per l’estomac buit, d’adonar-se de la situació que viu, el gran és incapaç de fer-ho per la seva autosuficiència.

El pare és el personatge central. Primer de tot transigeix amb les reclamacions del petit i el deixa fer, però després, quan veu que retorna es commou, surt al seu encontre i el refà en la dignitat de fill i hereu. Però també ha de sortir a l’encontre del germà gran que no vol entrar a casa i el mou a reflexionar.

La misericòrdia del pare de la paràbola trenca els esquemes de l’obrar humà; difícilment nosaltres faríem com ell fa. Per això és imatge de Déu, Pare misericordiós, disposat a sortir a l’encontre de tots, perquè tots som pecadors i necessitats del perdó gratuït de Déu.

Constitueix una invitació a celebrar el sagrament de la Reconciliació i a posar la nostra vida de pecadors en mans del nostre Pare del cel, ric en perdó.

  1. MEDITA…

Què em diu Déu a través del text?  Atén al teu interior. A les mocions (moviments) i emocions que sents. Algun aspecte et sembla dirigit per Déu a la teva persona, a la teva situació, a alguna de les teves dimensions?

Suggeriments:

» Un dels béns que reben és la llibertat d’anar-se’n” i d’entrar”, la llibertat de gaudir dels béns de la casa»

  » En el perdó hi ha la possibilitat de tornar a conviure..»

  • » Perdona’m pare «
  • » He tornat «
  1. COMTEMPLA I PREGA…

Què li dius a Déu gràcies a aquest text? Què et mou a dir-li? Peticions, lloança, acció de gràcies, perdó, ajuda, entusiasme, compromís? Parla amb Déu…

Suggeriments:

Abraça’m Pare, perquè he pecat contra tu.

Vull retornar-te l’alegria de tenir-me tornant a tu.

  1. ACTUA…

A què et compromet el text? Què ha mogut la pregària en el teu interior? Quin ensenyament hi trobes? Com fer efectiu aquest ensenyament?

  1. COMPARTEIX…

Si la Lectio es fa en grup, podeu compartir amb senzillesa allò que cadascú ha descobert, per tal d’enriquir el grup.

  1. DÓNA GRÀCIES…

Pots acabar aquest moment amb una pregària: expressa a Déu quelcom viscut, dóna-li gràcies per allò que t’ha manifestat, i demana a l’Esperit que et faci passar de la Paraula a la vida.

 

Vine, Esperit Sant,

il·lumina el meu cor per tal que pugui entendre la Paraula,

conèixer més Jesús

i fer que en la meva vida camini amb criteris evangèlics.

 

Font (comentari i suggeriments:  Editorial ccs