Per La Voz de Córdoba | Javier Espejo Ramírez
Córdoba, al llarg del seu esdevenir històric, ha destacat pel culte a l’Arcàngel custodi de la ciutat, Sant Rafael, essent objecte de nombroses dedicacions tant litúrgiques, com arquitectòniques, pictòriques i escultòriques, reflectint la transcendència d’una devoció que enfonsa les seves arrels en ple segle XIII, quan Córdoba fou asstada cruelment por l’epidèmia de pesta.
Va ser en aquest context quan, tal i com posen de manifest les pròpies fonts, s’aparegué al pare Simón de Sousa, comunicant-li el desig de què el bisbe de la ciutat col·loqués una imatge de Sant Rafael al cim d’una torre, coincidint els historiadors que es tractaria de la de la Catedral, naixent una forta devoció per la figura de l’Arcàngel, el qual acabaria amb l’epidèmia que assolava Córdoba en aquells moments.
Aquest 24 d’octubre de 2021, dia en el que se celebra la festa de Sant Rafael, es beneí en el Santuari de Maria Auxiliadora de Córdoba una obra atribuïda a l’autor Alonso Gómez de Sandoval pròpia del context de la segona meitat del segle XVIII.
Sembla que es tracta d’una talla a l’ús de les moltes que presidien els oratoris o capelles de gran part de les cases nobiliàries cordoveses formant part de la seva col·lecció privada i que en algun moment va ser cedida a la Congregació Salesiana en els seus inicis a la ciutat de Córdoba, a la que van contribuir algunes famílies acabalades a principis del segle XX. Per la qual cosa, la talla reuneix unes característiques que la converteixen en prototipus de la iconografia cordovesa de Sant Rafael, havent estat restaurada per l’escultor-imatger Sebastián Montes, reconstruint algunes de las pèrdues de la imatge que permeten l’òptima comprensió de llur iconografia.