El confinament ha trastocat tots els plans i rutines. Poc o gens del que es preveu val per al nou escenari. També les Jornades de Portes obertes per a conéixer els centres educatius han hagut d’adaptar-se i reinventar-se per a donar resposta a aquesta nova realitat.
Una vegada més les escoles es reposen de l’obstacle i despleguen la seua capacitat creativa, fent possible la proximitat quan la situació imposa distàncies.
La tecnologia és la gran aliada del confinament. Gràcies a ella, pares, mares o futurs alumnes, interessats en conéixer de primera mà propostes educatives, instal·lacions, programes formatius…, han pogut acostar-se a través de diferents recursos als col·legis, cicles formatius o a l’Escola Universitària Salesiana de Sarrià.
Enguany amb la campanya #CreixentJunts, les escoles salesianes de la Inspectoria Maria Auxiliadora oferien la possibilitat de conéixer de primera mà els seus centres però pocs han arribat a celebrar trobades presencials.
Quins han sigut les propostes virtuals?
Les pàgines web de cada centre i casa salesiana han donat suport a una gran quantitat d’informació tant en el tema concret d’admissions (calendaris, terminis, documentació requerida, manera de presentació de la preinscripció, etc.) com d’informació referida als propis centres (què és l’estil salesià, metodologies educatives, serveis, extraescolars, etapes, cicles…). Una informació clau i indispensable per a la presa de decisions.
Apartats com a preguntes freqüents faciliten molt el poder processar la informació, tan abundant i que a vegades costa comprendre. Una secció molt útil que han implementat moltes escoles com a Salesians Córdoba o Alacant.
L’atenció telefònica o les entrevistes concertades per videoconferència són recursos també molt utilitzats per a proporcionar un contacte directe amb el personal dels centres. “A San José Artesà (Salesians Elx) s’ha obert la possibilitat que les famílies interessades s’inscriguen en un calendari per a realitzar videoconferències en directe amb la Direcció Pedagògica o les Prefectures d’Estudi del col·legi, de manera individual”, expliquen.
Les sessions informatives virtuals en directe a través del seu canal de Youtube ha sigut la modalitat triada per Salesians Sarrià per a acostar la seua oferta formativa. “Aquesta modalitat permetrà conéixer els continguts dels diferents estudis, la metodologia de treball i les seues eixides acadèmiques i professionals, així com l’acció tutorial i l’acompanyament de l’alumne”, expliquen. A través del xat, les persones que participen en la trobada poden resoldre qualsevol dubte al moment.
En el cas de EUSS (Escola Universitària Salesiana de Sarrià) la resposta a les sessions informatives online sobre els estudis de grau i de màster han sigut molt ben valorades i han despertat l’interés d’estudiants de tot el món. “Les restriccions a causa de l’alarma sanitària han obligat a adaptar les tradicionals sessions presencials al format digital, a través de l’aplicació meet. La valoració de les sessions informatives és molt positiva, perquè han comptat amb la participació de les persones que s’havien inscrit prèviament, amb noves sol·licituds procedents de diferents punts d’Espanya, i amb connexions espontànies atretes per l’àmplia oferta d’enginyeries, fins i tot des d’altres països. La previsió és que les pròximes cites generen el mateix interés”, comenten des de l’entitat.
També destaca l’acció comunicativa de Salesians Córdoba, proposa la modalitat de webinar. Igualment, en línia amb la importància de la cura del procés d’acompanyament, el centre de Sevilla-Trinidad ha celebrat sessions en directe a través de Youtube per a resoldre tots els dubtes de les famílies de les diferents etapes.
I és que les xarxes socials han sigut essencials en aquest nou escenari per a difondre diferents vídeos corporatius o missatges de directors/es i d’equips educatius, com l’elaborat en Sant Vicentç dels Horts o el passeig en Youtube a vista d’ocell des de Badajoz.
També per a conéixer les seues instal·lacions, Salesians Horta ofereix un un tour virtual en el qual ens endinsem en el col·legi. Com en un visita in situ pots recórrer els corredors, entrar en la parròquia, pujar i baixar escales i entrar a les aules.
Vídeos fets a base d’imaginació, originalitat, creativitat i moltes imatges d’arxiu, de moments passats que fan reviure la vida de les escoles salesianes, ara detinguda per la pandèmia. És el cas de Salesians Villena, “el vídeo del ‘Viatge en el temps’ ha tingut molt bon acolliment. Ens han escrit famílies per a agrair la iniciativa i tots els mitjans locals ho han publicat en les seues pàgines”.
Antics alumnes, les millors credencials
Els alumnes i les alumnes que han passat pels col·legis han participat en molts dels vídeos que aquests dies es difonen per a promocionar les escoles en les quals fa no gaire van estudiar. És l’aposta de Salesians Ibi que han creat tota una sèrie de testimoniatges d’alumnes que han passat pel seu centre: “Ells millor que ningú us poden comptar de manera senzilla «El que l’educació deixa en el cor»”.
Però també els actuals alumnes relaten la seua experiència ressaltant els valors, l’acolliment incondicional, el bon ambient entre professorat i alumnat…com es pot veure en els vídeos que per exemple han elaborat des de Sant Joan Bosco València o Salesians Borriana, on alumnes de segon de Batxillerat que porten des dels tres anys en el col·legi expliquen què és per a ells aquest centre.
Al voltant del mes de juny, principis de juliol comença el període d’admissions, els resultats de les primeres accions per a promocionar els centres i els estudis estan sent satisfactòries com transmeten des de diferents escoles: “Hem aconseguit fer 15-16 reunions d’hora o hora i mitja donant-los tota la informació. Estem molt contents amb els resultats obtinguts, i encara seguim”, expliquen des de Salesians Alcoi – Sant Vicent Ferrer.
Quan una porta es tanca, una altra s’obri, aquestes de moment són virtuals, però amb el desig de fer realitat el #CreixentJunts rebent als centenars de xiquets, xiquetes i joves que entraran a formar part de les escoles salesianes.