El col·legi salesià San Isidro es va fundar fa gairebé 107 anys a la Vila de l’Orotava. Aquest centre concertat, en el qual estudien 1.075 alumnes de 3 a 16 anys, ha decidit des de fa uns anys que no es pot viure només del passat i ha emprès un profund canvi metodològic per adaptar la seva forma d’ensenyar a segle XXI. D’Infantil a Secundària.
El seu director des de 2011, Emilio Torres, ho té clar: "El món en què vivim ha canviat, ja és hora que canviï també el col·legi, el món on estudiem". Aquest canvi ja es nota fins i tot en la disposició de les aules, però hi ha un element tecnològic que evidencia que està en marxa una gran evolució: sobre els pupitres d’aquest col·legi centenari, on abans només hi havia llibres i llibretes, ara brillen les pantalles de centenars de tauletes iPad.
L’objectiu del centre no és substituir el llibre per l’iPad, però aquestes pastilles es convertiran en una eina fonamental per a l’educació i formació de les futures generacions. Els seus dos grans avantatges són que s’actualitzen cada minut i que són una finestra connectada al món. Una font infinita d’informació.
El col·legi salesià, amb el suport de les famílies dels alumnes, ha comprat aquest any 200 iPad. Seran 800 el 2018. Per ara, diverses classes treballen combinant llibres i iPad, però hi ha tres carros itinerants, amb 32 pastilles cada un, que no paren de recórrer la resta de les aules per introduir aquesta eina en tots els nivells.
Però si l’iPad d’Apple és l’element més cridaner, les claus d’aquest canvi metodològic són molt més profundes. Torres explica que el centre vol deixar enrere "les estructures passives de l’aula, les tedioses classes magistrals en què el professor explica des de la pissarra i els alumnes, en pupitres individuals, es limiten a complir tasques". Aquest centre aposta ara per un mètode educatiu més actiu, basat en la Teoria de les Intel·ligències Múltiples de Howard Gardner, l’aprenentatge cooperatiu i competencial, l’atenció a la diversitat, l’educació emocional, la formació per projectes -principis que comparteix amb el CEIP Aguamansa-, el bilingüisme o el pensament eficaç.
Lo emocional no s’oblida. Des de fa cinc anys forma part del treball diari: "Tenir lloc i temps perquè els alumnes parlin i gestionin les seves emocions sens dubte farà d’ells persones més autoregulades".
A les aules ja no hi ha pupitres individuals, sinó grups base de treball en els quals cada estudiant assumeix un paper, adequat a les seves característiques. A cada equip de quatre alumnes hi ha un supervisor, un mediador, un facilitador i un portaveu. Els estudiants s’organitzen treballant en equip i el que un aprèn ho comparteix amb la resta. "L’èxit d’un és l’èxit del grup", destaca Torres. En aquest nou model, el professor acompanya i orienta, "però l’aula podria funcionar gairebé sense un docent". Noticia completa a eldia.es