El canvi de paradigma que ha experimentat el sistema educatiu amb la digitalització dels processos d’aprenentatge, juntament amb la necessitat d’adquirir ensenyaments més duradors i competencials, ha obligat a reflexionar i plantejar-se sobre què, per què i com cal educar.
Són múltiples les tasques que s’han assignat a l’escola en el disseny del present i del futur; des de catalitzador de la innovació i de processos transformadors de la societat fins a eines per aconseguir l’equitat i la justícia social, la sostenibilitat, l’estabilitat democràtica i la pau.
Davant l’envergadura dels objectius, la inquietud dels docents és com fer possible que aquest canvi ajudi tots els alumnes a afrontar la seva realitat i els reptes del segle XXI com a persones, com a ciutadans o ciutadanes i com a futurs professionals en un món interconnectat, global i canviant.
En aquest context, i en un moment únic, conflueixen les sinergies de tres iniciatives: la nova llei educativa (LOMLOE) per aconseguir modernitzar el currículum i augmentar l’èxit escolar; el Pacte Educatiu Global promogut pel papa Francesc per generar un canvi de mentalitat a escala planetària a través de l’educació, i l’Agenda 2030, aprovada per l’Assemblea de l’ONU amb els 17 ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible).
Edebé vol ser partícip d’aquest moment d’inflexió i davant d’aquest horitzó proposa el moviment #DeOtraManera; un moviment que vol visibilitzar el que s’està fent als centres, animar noves experiències i connectar docents il·lusionats amb el canvi.Per iniciar el gran repte del moment, el passat dimarts 30 de novembre Edebé va reunir tres grans experts en educació, en representació de les tres iniciatives: Alejandro Tiana (Secretari d’Estat d’Educació), Arantza Acha (Directora d’UNESCO Etxea) i Raquel Pérez Sanjuán (Directora del Secretariat de la Comissió Episcopal per a l’Educació i la Cultura), per abordar i reflexionar de quina altra manera és possible educar i quins desafiaments hem d’assumir conjuntament.
La clau és cercar el valor que uneix i donar suport i teixir aliances entre tots els agents que participen de la comunitat educativa en aquest camí, i fomentar que l’aprenentatge sigui d’una altra manera i es pugui transferir a l’escola per aconseguir una societat més competent i compromesa.